Marketingtaal: Test je kennis [Deel 2]

Marketingtaal: Test je kennis [Deel 2]

Hoe is deel 1 je afgegaan? Ben je nog nieuwe dingen tegengekomen? Of ben je een echte marketingexpert en bracht de lijst niets nieuws voor je? In dit vervolg vind je de laatste 15 marketingtermen en afkortingen. In het totaal ben je straks 30 marketingtermen wijzer! Er zijn natuurlijk nog veel meer, afkortingen en woorden die tot het marketingvakjargon behoren, mis jij een belangrijke term in deze lijst? Laat het me weten en ik voeg hem toe!

#16 CTR: Click Through Rate

CTR staat voor Click Through Rate. De CTR is de verhouding tussen het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken en het aantal keer dat er uiteindelijk op wordt geklikt. De CTR is de verhouding tussen het aantal klikken en het aantal views. CTR = Klikken / Views.

#17 Frequency Gap

Wanneer je advertenties draait is het handig om te bepalen hoe vaak een advertentie aan dezelfde bezoeker wordt getoond. De frequency gap geeft dus aan dat een banner bijvoorbeeld maximaal 5 keer aan dezelfde persoon getoond mag worden. Wel zo handig, om te voorkomen dat een persoon 40 keer dezelfde uiting voorgeschoteld krijgt.

#18 HTML: Hyper-Text Markup Language

HTML is een programmeertaal waarin de opbouw van o.a. websites en nieuwsbrieven wordt vastgelegd. HTML vormt dus het fundament van jouw website of mailing en in het CSS leg je vast hoe de website er precies uit ziet.

#19 Keywords

Wanneer zoekmachinegebruikers trefwoorden intypen, willen ze zoekresultaten die gerelateerd zijn aan het trefwoord. Wanneer dit trefwoord vaak op jouw website voorkomt, zal deze hoger in de zoekresultaten komen. Je kan veel trefwoorden op de website gebruiken als je bijvoorbeeld artikelen schrijft, waardoor mensen vaker op jouw webpagina uitkomen wanneer ze iets zoeken dat geassocieerd is met je website. Zo kan je meer bezoekers krijgen.

#20 Meta Tags

Dit zijn verborgen stukjes HTML code die toegevoegd kunnen worden aan een website  en  informatie verstrekken aan zoekmachines zodat ze je website beter kunnen indexeren. Meta tags zijn niet zichtbaar voor je websitebezoekers.  

#21 Opt-in

Door een opt-in geeft een websitebezoeker expliciet toestemming voor het ontvangen van informatie. Je kunt daarbij denken aan een inschrijving voor een nieuwsbrief of de toevoeging aan een ander soort mailinglijst. Je hebt twee soorten opt-ins. Single opt-in als het invullen van een formulier het enige is wat je moet doen en double opt-in als degene die zich inschrijft zijn inschrijving nog moet bevestigen via een bevestigingsmail.

#22 Placements (ook wel posities of inventory genoemd)

Dit zijn de verschillende posities die een website of applicatie aanbiedt waar banners geplaatst kunnen worden.

#23 Premium inventory
De bannerposities die op de meest zichtbare plekken staan, bijvoorbeeld de homepage worden vaak aangeduid als premium inventory. Deze zijn wat duurder omdat ze als effectiever worden beschouwd.

#24 Rate Card

Dit is simpelweg een prijslijst waarop de  advertentiemogelijkheden voor een website staan.

#25 Retargeting

Met behulp van retargeting kun je advertenties vertonen aan websitebezoekers die eerder jouw website bezocht hebben. Wanneer een bezoeker zijn aankoop niet heeft afgerond dan kun je hem retargeten, dat betekent dat hij op diverse andere websites jouw advertenties tegenkomt.

#26 Run of Network (RON)

Wanneer een advertentie of banner RON wordt gedraaid, worden de advertenties op diverse verschillende plaatsen op de website getoond. Je spreekt dan niet af welke posities je banners exact getoond worden.

#27 SEA: Search Engine Advertising

SEA staat voor Search Engine Advertising.  Meestal wordt hier adverteren via Google Adwords bedoeld, maar je kunt natuurlijk ook adverteren in andere zoekmachines. Ongeveer 95% van de mensen gebruikt echter Google als zoekmachine.  Jouw advertentie komt dan als resultaat tussen de zoekresultaten te staan.

#28 SEO: Search Engine Optimization

SEO staat voor Search Engine Optimization (ook wel zoekmachineoptimalisatie).  Het idee is dat wanneer jouw website goede en relevante content bevat, Google je website hoger indexeert. Hoe beter je content is, hoe hoger je organisch in Google wordt weergegeven. Organisch gevonden worden is gratis, goede SEO loont dus zeker de moeite.

#29 SEM: Search Engine Marketing

Search Engine marketing, ook wel zoekmachinemarketing is de overkoepelende naam voor de combinatie van SEO en SEA.

#30 SERP: Search Engine Results Page

SERP staat voor Search Engine Results Page. Wanneer iemand zoekt op bepaalde trefwoorden dan toont Google een pagina met resultaten, de SERP. Deze pagina bevat twee soorten resultaten: organische (optimaliseerbaar met SEO) en betaalde (te koop dmv SEA).  

Wat denk jij? Wordt het binnenkort tijd voor een quiz om te zien hoe jij en je collega’s scoren?